Dialog med Försäkringskassan

Ringde försäkringskassan för jag trodde jag skickat fel intyg. samtalet löd som följande. har jobbat 75% och varit sjuk 25% en tid. Blev dock helt sjuk igen i slutet på Januari.
 
Jag: Kan du kolla vad ni fått för läkarintyg och från när?
 
Handläggaren: jo jag har här ett läkarintyg från 30 jan
 
Jag: hur många procent är det förbockat där då?
 
HL: jo jag ser att du är helt sjuk igen, få se nu...hmmmmm (tyst länge) Hmmm jag har nog gjort lite fel här..?
 
Jag: fel hur då?
 
HL: jo få se nu, jag har nog inte läst så noga, jaaa hmmmm, det verkar som om du bara är sjuk 25% och får utbetalt det nu. Jo så är det för det är på väg. 
 
Jag: men ?? läst av fel??
 
HL: jo jag har nog missat att du är helt sjukriven nu.
 
Jag: Jaha??? men hur gör vi då? Kan inte iinte bara betala ut resterande? Jag är liksom utan pengar och har en hyra att betala bla!
 
HL:  Nä det går inte för så här är det. Vänta nu, jag ser att jag dragit ut en försäkran om sjuk som skall skickas till dig, har du fått den?
 
Jag: nää det har jag inte! (lite desperat)
 
HL; hm jo jag ser att den är arkiverad så den är inte skickad till dig, hmmm få se nu?
 
Jag: (tänker jaha varför frågar du då om jag fått den)
 
HL: jo men det är så här att jag kan inte betala ut pengar om jag inte har ett  skriftligt intyg från dig att du är helt sjuk nu. men jag har missat och skicka den till dig.
 
Jag: ok men vad gör vi då? Jag menar du har ju intyget från läkarn och det är du som läst fel på intyget plus att du inte skickat ut några papper till mig.
 
HL: med myndig röst: jo men du måste förstå att jag inte kan betala om jag inte fått in en försäkran av dig att du är sjuk.
 
Jag: Jamen jag försäkrar här och nu att jag är sjuk och kan nästan inte gå ibland!
 
HL: Jamen nu är det så här, Jag skickar intyget till dig idag och så skriver du under och skickar tillbaka den på en gång så betalar jag ut pengarna. Kan du inte betala dina räkningar så brukar ju dom flesta kunna vänta med betalning om du ringer runt till alla och begär anstånd
 
Jag : ok jag få väl göra det då, tror du det tar länge innan jag får några pengar då?
 
HL: ja det beror på hur snabbt du får in pappret.
Jag: Suckar, då gör vi så och så hoppas jag att det funkar denna gång. Vilken tur att det inte var jag som gjort fel då!
 
HL: jo men då säger vi så, ha det bra. Du kan ju höra av dig om det blir längre tid sjuk. Jag är ju ganska upptagen men prova och ring!
 
Jag: jag gör så, ha en bra helg!
 
Det var ju najs det här!!!!!!!!!
 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0