Snö!!!

Som äkta norrlänning måste jag bara få sticka ut näsan lite och ironisera över dessa sörlänningar och deras   förhållande till snö. Jag är uppveuxen med att på vintern är det snö och på sommarn regnar det. Snö och kyla är vardag på den norra sidan av jordklotet. Måste det bli sånt rabalder för lite "pyravädri" som man säger i Jakobstad i Finland.
 
Jag minns mina 40 år i Gällivare, ca 15 mil norr om polcirkeln. Vintrarna med drivor av snö. På med skoteroverallen och ut och skotta. Det bästa som fanns var när plogbilen kört upp drivor med snö så vi kunde göra snögrottor. Jag minns inte att det var stora nyheter om snö eller yrsnö. Kölden med neråt
- 30 va är det, klä på er sa mina föräldrar. Dra mössan över näsan och iväg till skolan! Jag minns inte hur många gånger jag fått skotta mig ur huset i Hakkas, men gångerna är otaliga. Halva ytterdörren var ingensnöad. Man togs sats med axeln och tryckte på så dörren gick upp så pass så man kunde trycka sig ut sidledes. Jag var i och för sig smalare på den tiden!...:))
 
Vi hade ca 5 mil till Gällivar, där jag jobbade i flera år och gick skola. Inte en dag var jag borta från jobbet. Jag plöjde( läs plogade) mig fram genom snön med bilen. I bakluckan extra filt och en spade. Det tog i och för sig lite längre tid men det var ju ingen nyhet. Då åkte man hemmifrån lite tidigare bara. Så där kryssade jag mig fram i trafiken, mellan snövallar och renar som stod och glodde som fån. Inte en gång har vi varit EXTRA EXTRA nyheter på mitt uppslaget på Aftonbladet. Vi var inte heller garanterade plogbil framför oss som höll vägarna fri från snön.
 
Varje vecka, oavsett väder åkte vi även upp Till Gällivare för att rida eller spela volleyboll. Ingen tog vädret som ett hinder. Vi anpassade färtiden efter väderlek. Vi klädde oss efter väderlek och skottade snö som galningar!!!
 
Så låt mig slippa läsa om sörlänningar som är insnöade för att det kommer 1 decimeter snö!!
 

 
 
 
En bild nedan på Liiite snö, taget av min bror Jan Lampa. Så här ser det ut  ca 5 månader per år hos oss!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0